16 סיבוב גופים

סיבוב גופים

החצים העגולים הם פקדים המאפשרים סיבוב על שלושת הצירים

כאשר אני רוצה לסובב אובייקט במרחב התלת ממדי כל שעלי לעשות הוא לבחור אותו. מרגע שבחרתי אותו מוצגים על המסך שלושה פקדים בצורת חץ שיושבים בפינות. כל חץ כזה מייצג ציר אחר עליו ניתן לסובב את האובייקט. החץ שנמצא על הרצפה יסובב את האובייקט על ציר ה Z, החץ הזה יסובב אותו על ציר ה X, והחץ האחרון יסובב אותו על ציר ה Y.

ניתן לראות שכאשר אני מניח את העכבר על פקד הסיבוב אני רואה מד זווית על המסך המיוצג באמצעות שתי טבעות עם שנתות.

סיבוב ומד הזווית

כאשר אני אתחיל את הסיבוב יש משמעות למקום שבו אני מחזיק את העכבר.

אם אני אחזיק את העכבר בתוך המעגל המד הזוית הפנימי יודגש בתכלת וניתן לראות שהסיבוב יתבצע בקפיצות של 22.5 מעלות. דבר שעוזר לי להגיע במהירות יחסית ל 45 מעלות , 90 מעלות או 180 מעלות. סיבובים שהם די שכיחים בתהליך העבודה.

 Snappingמחוץ לקשת ובתוכה

לעומת זאת אם אני ארצה לסובב את האובייקט בזווית ייחודית, אני יכול להוציא את העכבר מחוץ לקשת, כעת מד הזוית החיצוני פעיל ומודגש בתכלת  וניתן לסובב את האובייקט במעלות בודדות עד לבחירה של הזווית הרצויה.

כאשר מוצגים רק שני פקדים יש לסובב את המצלמה עד להצגת הפקד השלישי

ישנם מיקרים וזוויות מצלמה שבהם לא ניתן לראות את כל שלושת הפקדים ברגע נתון. לדוגמא אם אני אסובב את האובייקט באופן הבא, ניתן לראות שיש לי פקד אחד, פקד שני אך את הפקד השלישי בקושי ניתן לראות אותו. במקרה שכזה יש לשנות את זווית המצלמה על מנת לחשוף את כל הפקדים.